Hyppää sisältöön
Etusivu / Satakunta / Ahvenenmaan kevätretki 24.-26.5.2024

Ahvenenmaan kevätretki 24.-26.5.2024

Satakunnan alueosasto teki virkistävän kevätretken Ahvenanmaalle. Matkalla oli mukana 40 iloista reissaajaa.

Katja Kulla
Julkaistu 26.9.2024
Kuvat: Katja Kulla ja Heli Osmonen

Menomatka taittui nopeasti ja viihtyisästi Viking Glorylla. Heti aamulla pääsimme runsaan meriaamiaisen äärelle. Myös tax free-ostoksille ja leikkihuoneeseen ehdittiin. Maarianhaminaan saavuttaessa hyppäsimme suoraan linja-autoon ja seurueemme suuntasi kohti Taffelin tehdasta. Linja-autossa hurmaava oppaamme Tiina Aura kertoi Maarianhaminan nähtävyyksistä ja alueen historiasta.

Visiitti Taffelille ja Bomarsundiin

Taffelin tehtaalla pääsimme tutustumaan sipsinvalmistuksen saloihin. Puimme päällemme asianmukaiset suojavarusteet, katsoimme videoesityksen, jossa kerrottiin Taffelin tarina historiasta aina nykypäivään. Tuotantolinjaston puolella näimme kuinka sipsit ja muut Taffelin tehtaalla valmistuvat tuotteet päätyvät pusseihin ja sieltä kauppoihin. Maistiaispussit napattiin suoraan liukuhihnalta ja niitä pääsimme maistelemaan kierroksen päätteeksi. Muistoksi tehtaalla vierailusta saimme kaikki Taffel-lippikset sekä sipsipusseja. Taffelin tehtaanmyymälästä sai ostettua lisää herkkuja ja muita tuotteita kotiinviemisiksi.

Tehdasvierailun jälkeen suuntasimme alueelle, jossa sijaitsee Bomarsundin linnoituksen rauniot ja siellä ihailimme kerrassaan upeita maisemia. Oppaamme kertoi linnoituksen historiallisista ja moninaisista käänteistä. Bomarsundin linnoitus on nykyään muinaismuistoalue.

Hotellille lähtiessämme vierailimme myös Kastelholman linnan edustalla. Oppaamme kuvaili hyvin elävästi, millaista elämää linnassa oli entisaikoina eletty. Ahvenanmaan nähtävyyksistä, joissa kävimme tutustumassa voi käydä lukemassa lisää osoitteessa visitaland.com

Maarianhaminassa viihtyy kaikki

Hotelli Adloniin saavuimme ilta kuuden aikoihin ja pääsimme asettumaan taloksi. Hotelli oli pieni, viihtyisä ja hyvin palveluin varusteltu. Aamun tullen porukkamme heräili rauhalliseen tahtiin ja suurin osa suuntasi nokan kohti Mariebadin kylpylää. Siellä vierähti nopeasti useampi tunti lämpimissä altaissa poreillen, liukumäestä laskien ja ulkoaltaasta nauttien.

Maarianhaminan keskusta oli todella viihtyisä. Kaikki oli sopivan kävelymatkan päässä ja onneksemme sää oli erinomainen koko matkamme ajan. Aika kului vähän liiankin nopeasti ja monipuolista tekemistä löytyi ihan kaikille. Kotiinlähtöä edeltävänä yönä matkaamme saatiin myös jännitystä, sillä keskellä yötä kellot kilkatti palohälytyksen merkiksi ja unenpöpperöisinä pöllähdimme yövaatteissa ulos ja palokunta tarkisti turvallisuuden ennen kuin pääsimme takaisin huoneisiimme. Hetken sai unta houkutella uudelleen!

Kotiinlähtöpäivänäkin ehti vielä paljon. Osa porukasta piipahti kauppakeskuksessa, osa nautiskeli upeasta säästä ja maisemista, osa vieraili aivan hotellimme lähellä olevassa Ahvenanmaan merenkulkumuseossa ja kävi tutustumassa Museolaiva Pommerniin, joka olikin kokemisen arvoinen.

Kotimatka taittui Viking Gracella ja buffetin herkut täyttivät matkalaisten vatsat. Bingo ja tanssilattiakin otettiin haltuun! Koko seurueemme oli tyytyväinen. huippuonnistuneeseen matkaan ja tuntui kuin olisi käynyt ulkomailla asti. Paljon ehti näkemään ja kokemaan näinkin lyhyessä ajassa.