Hyppää sisältöön

Kesän kohokohta Keski-Suomessa on MM-rallin Suomen osakilpailu. Aiemmin ralli on tunnettu Neste Rallyna, mutta nyt toisen kerran ralli kulkee Secto Rally Finland-nimellä, Secto Automotiven ollessa pääsponsori. Kuhinaa riittää useita viikkoja etukäteen Jyväskylässä ja ympäri Keski-Suomea lähempänä ajankohtaa, kun kuskit testaavat autojaan maakunnassa.

Meille, Keski-Suomen alueosastolle, tuli mahdollisuus päästä talkoohommiin korvausta vastaan rallin tiimellykseen liikenteenohjaajina varsin nopealla aikataululla, kun puuttui talkoolaisia. Niinpä vain nopealla aikataululla saatiin Harjun erikoiskokeiden ajaksi kaksi ja Toivakan kokoomatauolle neljä henkeä talkoohommiin.

Harju olikin torstaina illalla varsin kansoitettu alue, yleisöä oli lähes 20 000 henkeä, joka on yleisöennätys. Perjantaina olikin vähemmän yleisöä Harjulla, kun oli ensimmäinen varsinainen ajopäivä ja ajettiin Laukaan, Lankamaan, Keuruun ja Petäjäveden suunnalla. Valitettavasti yleisöä oli reittien varrella myöskin paljon ja Lankamaalla ei noudatettu järjestyksenvalvojien ohjeita ja toinen kierros peruttiin turvallisuussyistä.

Harjun liikenteenohjaus toimi hyvin runsaasta yleisömäärästä huolimatta. Ainakaan omalla pisteellä ei tarvinnut kenenkään kanssa alkaa vääntämään missä saa kulkea. Olin itse Pitkäkadun ja Nisulankadun risteyksessä, josta on normaalisti kulku Harjun stadionille ja Vesilinnaan. Torstaipäivä alkoi 9.30 kokoontumisella ja tehtävänjaolla. Kello 10 laitettiin Pitkäkatu kiinni ja tavaraliikenne sekä asukasliikenne pääsi läpi luvan kanssa iltapäivään asti. Kun alkoi nuotitus, kaikki liikenne seis ja vasta yöllä pääsi seuraavan kerran kulkemaan.

Perjantai olikin lyhyt päivä omalta osaltani, aamu alkoi 5.30 samasta paikasta samalla kaavalla, klo 6 tie sulkuun. Jouduin lähtemään omiin töihin aamupäivällä ennen kuin oikeastaan mitään tapahtui. Vetomiehet aloittivat nuotituksen juuri kymmeneltä ja erikoiskoe alkoi iltapäivällä klo 14.30.

Sunnuntaina olikin erilainen ohjelma, kun oli Toivakan kokoomatauko. Jouduin vähän yllättäen lähtemään sinne sairastumisten takia, mutta pienen järjestelyn jälkeen onnistui osallistua. Tuli itselle yllätyksenä opastaa rallikuskit Toivakka-talon piha-alueelle parkkiin, mitä en ollut koskaan ennen tehnyt. Opastus jäi vähän vajavaiseksi, mutta selvittiin ja saatiin autot sujuvasti parkkiin.

Päivän odotetuin kuski taisi olla Kalle Rovanperä. Hienosti ajanut Kalle olikin Toivakassa rento ja iloisella mielellä, kerkesi jakaa nimmareitakin ennen lähtöä Ruuhimäen Power stage-pätkälle. Esapekka Lappi sai raikuvat aplodit saavuttuaan parkkiin, auto oli kärsinyt, koska pyöräytti auton ympäri kolmesti. Tuulilasin potkivat pois juuri Toivakka-talon takana näköä haittaamasta.

Aikataulussa kuskit lähtivät jatkamaan ajoa kohti Ruuhimäkeä iloisin mielin, olihan kelikin lämmin, yleisöä runsaasti ja iloisella päällä. Viron Ott Tänak voitti koko rallin, Kalle Rovanperä tuli toiseksi ja pyöräytyksestä huolimatta Esapekka Lappi ajoi kolmanneksi.

Harjun erikoiskoekoordinaattorilta tuli terveiset, että toivottavasti ollaan ensi vuonnakin mukana talkoohommissa. Ajatuksena on ollakin, toivottavasti isommalla porukalla. Kenties pystyisimme jakaantumaan muillekin erikoiskokeille, omien asuinpaikkojen mukaan, ettei tarvitse kovin kauas itse ajella. Tästä voivat myös toiset alueosastot ottaa koppia, nyt oli Harjulla Rovaniemeltä asti talkoolaisia (14 henkeä) mukana. Majoitus oli järjestetty läheiselle ammattikorkeakoululle.

Tästä toivottavasti tulisi meidän alueosaston vuosittainen tapahtuma. Ja miksei muidenkin! Keep in touch!

Lue seuraavaksi